søndag 23. februar 2014

Gamle glimt fra svunne tider

En av de artigste tingene ved å blogge om interiør er å se tilbake på hvor mye min egen stilart har endret seg opp igjennom. Som så mange andre sverget jeg en lang, lang stund til SHABBY CHIC tidsånden, med alt det innebar av slitne, møllspisete og falleferdige møbler. Her kommer et aldri så lite tilbakeblikk på noe av det som "prydet" mitt hjem dengang. ENJOY!
Gammeldags vaskebrett og skomakerlampe på dass (alt annet enn våtromsmessig standardkrav kan jeg bedyre).
Og Jesusbildet. Selvfølgelig. Også på dass, forøvrig....
Mormors gamle skjenk, antikk stol fra Toten og baketrau kjøpt på en bensinstasjon langs svenskegrensa.
For ikke å glemme blondeputene. Mengder av blondeputer! Ikke for det, noen av disse har jeg faktisk fremme ennå...
En enorm gammel kjøkkenvekt opptok en lang stund store deler av lagringsplassen på kjøkkenet. For anledningen dandert med min manns prøveprosjekt på kirsebærlikør (not to be continued...).
Kjøpmannsdisk og enda litt flere Jesusbilder.
En god ansamling hvite spisestuestoler, i ulik fasong selvsagt.
Når sant skal sies var det ikke rent få stoler som ble pusset opp i løpet av de årene der.
Spisebordet, kjøpt av en Cowboy på Ørje, er vel noe av det eneste som har overlevd mitt forrige stilskifte. Enn så lenge i alle fall, hehe! Morsomt å se hvordan stil og smak kan forandre seg, hva? Hvem tør motsi meg på at vi om noen år kommer til å le like godt av marmorplater, kobberpynt og bilder med allskens hippe grafiske mønster ;-)

RIKTIG GOD SØNDAGS KVELD OG KOMMENDE NY UKE, FOLKENS!

8 kommentarer:

  1. Hehe! Om ikke annet kan vi si at et lille rommet alltid har hatt en viss harryfaktor, som vel er godt og vel oppretthold i dagens bolig. Enn så lenge :o)
    Synd a likøren ble not to be continued.....

    SvarSlett
  2. Hei Beate
    Her dro jeg kjensel på mange ting ja! For øvrig har jeg enda vaskebrett på do jeg ha, he,he og trau på stuebordet ofte og stor kjøpmannsvekt på kjøkkenet. Du den vekten synes jeg nesten det er trist at dere ikke bruker, såååå fin!
    Jeg likte også shappy chic-stilen en stund.
    Jesusbilder har jeg aldri hatt, men farmor Kaspara og farfar Even hadde bildet du viser i stuen sin. Farfar var leder av Sandefjord indremisjon lenge og de var ivrige kirkefolk.
    Summa sumarum liker jeg nok stilen du har i dag best! Liker disse tilbakeblikk-innleggene dine.
    Her blåser og uler det ute, ruskevær! Ønsker deg en glad ny uke, Beate! Alltid herlig når du kommer med et nytt innlegg! Klemmer fra Kaspara

    SvarSlett
  3. Hehe, tror nok helt klart at man kommer til å le av det ja. Shabby chic har aldri vært min stil, men man har nå gått i noen andre "feller" iblant. Men skimtet jeg en La Pavoni på kjøpmannsdisken? Vi kjøpte oss en slik for ett år siden, og jeg må si jeg blir bare mer og mer glad i den... Den krever litt innsats og øvelse, men oioioi så nydelig kaffe man får!

    SvarSlett
  4. Hehe, slik er det, vi endrer oss og stilen vår endrer seg. En ting har jeg i hvert fall funnet ut, kune nye og "trendy" møbler/interiør er ikke noe for meg. Jeg må ha min dose med shabby! Da vi var ferdige med studiene og endelig hadde faste inntekter begge to gikk vi nemlig på en liten smell, i vår iver over å skulle bli voksne og slik som alle andre kjøpte vi nye møbler så det sang etter. Plutselig følte jeg meg veldig voksen, og veldig lik alle andre, men fremmed i mitt eget hjem. Så da var det bare å selge mye av det nye på finn og gå ut i skuret for å hente inn i gjen det gamle. Lett blanding tror jeg at jeg må omgi meg med. Så får det heller være da, at ungene spørr om vi snart skal få det litt mer vanlig og ordentlig hjemme ;-)

    SvarSlett
  5. Ja, jeg tror det er veldig naturlig at man forandrer mening innimellom. For vi som er over middels interessert i interiør og følger med "her inne" kan jo nesten ikke la være med å bli litt påvirket av trendene (selv om vi kanskje ikke egentlig har lyst til det, hvis man tenker litt nøye etter). Jeg har vært igjennom mange forkjellige faser selv... og vil vel ikke si at jeg helt har funnet meg selv (interiørmessig) enda. Min mann prøver å minne meg på at ikke alt kan komme på en gang. Så derfor tviholder jeg på mentaliteten om at man få tar det man har og heller gjøre det bedre (DIY-mentaliteten).

    Og jeg må humre... mitt hjem har vel fått en liten kobber insprøytning i de siste ukene (selv om jeg egentlig sverger til messing) *rister på hode* . "De trendene vettu... de trendene".

    Ønsker deg en flott uke. Klem Madelén

    PS: Jeg var så freidig å lånte et bilde av deg i dag (håper det var i orden, hvis ikke så fjerner jeg det med en gang). Skulle bare skryte litt ekstra av din flotte blogg inne hos meg i dag.

    SvarSlett
  6. Jeg har samme Jesusbilde, men det henger over senga vår. Det som var bra m shabby perioden var fokuset på gjenbruk..men det ble litt for mye hvitt og blonder for min del. Vi blir så absolutt påvirket av trender, men jeg prøver å bli flinkere til å kjenne etter hva som passer hjemme hos oss..også synes jeg jo også at huset man bor i og omgivelsene rundt skal prege interiøret.

    SvarSlett
  7. hei :) Tuuusn takk for koselig kommentar inne hos meg på retrougla! Det er ikke mange kommentarer jeg får, så blir så glad når jeg først får en kommentar eller to ;) Jeg holder for tiden på å male litt og ordne litt både på kjøkken og stue. Maler en kommode i stua, endrer litt fargekombinasjoner osv.. og fått nytt (gammelt) kjøkkenbord som jeg fikk hjem i kveld. Tenkte lage et lite blogginnlegg om det :) :) Jeg elsker stilen din og føler meg ofte inspirert av dine bilder. Jeg elsker lyset og fargene i bildene dine! Så elegant og personlig. Rett og slett herlig! Ha en fin søndag i morgen :)

    SvarSlett
  8. كشف تسربات المياه بالرياض
    مكافحة الحشرات بالرياض
    شركة تخزين اثاث بالرياض
    شركة نقل اثاث بالرياض
    كشف تسربات المياه بالرياض

    كشف تسربات المياه بالرياض
    مكافحة الحشرات بالرياض
    شركة تخزين اثاث بالرياض
    شركة نقل اثاث بالرياض
    كشف تسربات المياه بالرياض

    كشف تسربات المياه بالرياض
    مكافحة الحشرات بالرياض
    شركة تخزين اثاث بالرياض
    شركة نقل اثاث بالرياض
    كشف تسربات المياه بالرياض

    كشف تسربات المياه بالرياض
    مكافحة الحشرات بالرياض
    شركة تخزين اثاث بالرياض
    شركة نقل اثاث بالرياض
    كشف تسربات المياه بالرياض

    كشف تسربات المياه بالرياض
    مكافحة الحشرات بالرياض
    شركة تخزين اثاث بالرياض
    شركة نقل اثاث بالرياض
    كشف تسربات المياه بالرياض

    كشف تسربات المياه بالرياض
    مكافحة الحشرات بالرياض
    شركة تخزين اثاث بالرياض
    شركة نقل اثاث بالرياض
    كشف تسربات المياه بالرياض

    كشف تسربات المياه بالرياض
    مكافحة الحشرات بالرياض
    شركة تخزين اثاث بالرياض
    شركة نقل اثاث بالرياض
    كشف تسربات المياه بالرياض

    كشف تسربات المياه بالرياض
    مكافحة الحشرات بالرياض
    شركة تخزين اثاث بالرياض
    شركة نقل اثاث بالرياض
    كشف تسربات المياه بالرياض

    SvarSlett