tirsdag 4. august 2015

Dette stedet må du besøke!

For en tid tilbake dro jeg ens ærend inn til Oslo for å gå på RETROLYKKE KAFFEBAR i Markveien 33 på Grunerløkka. ENDELIG skulle distriktshusmora - som ikke uventet befinner seg fullstendig på retrokjøret om dagen, få etterlengtet urban påfyll for både kropp og sjel. 
 Og hjelpes for et besøk det ble! For en fantastisk kafe med et unikt konsept og en helt egenartet atmosfære. 
Tenk deg settingen hvor alt fra banankaka du tygger til stolen du sitter på, koppen du drikker av og lampa over bordet, kan kjøpes! Helt genialt spør du meg!
 Og er du ikke i godt humør når du kommer, kan jeg i alle fall love deg at du er det når du går. Blideste Tonje, er som snytt ut av et katalogmagasin fra 60 tallet og serverer de ferskeste kaker og nyeste oppdateringer på retrofronten - om du skulle ønske det. 
Den dama må være selveste definisjonen på et vandrende leksikon når det kommer til teakmøbler, porselensservise, tivolilamper, Cathrine Holm, WG-vaser, "negerdamer", emaljelakk mm. 
 Er det noe spesielt du er på jakt etter, er sjansen stor for at du finner det hos Tonje. 
Eller, før du aner det, kan du plutselig forelske deg i en retroskatt av en signalrød lampe - som denne eksempelvis (selv om den desverre ikke ble med meg hjem). 
Noe av det koseligste med besøket var likevel ikke bare banankaka, alt som kunne kjøpes eller de særskilte utstillingene. 
Stemningen, atmosfæren og folka som slang innom der ila den relativt lange tiden jeg tilbragte der, var annerledes enn den du får andre steder. 
Ta deg en tur da vel, så vil du definitivt skjønne hva jeg mener…
GOD TIRSDAGSKVELD - OG KAFFE PÅ LØKKA TIL LØRDAG ;-) 

9 kommentarer:

  1. Fantastisk! Dit må jeg jo.
    Gjenomført til fingerspissene ser det ut til.
    Synes jeg ser deg der - med verdens største smil. 😊

    SvarSlett
  2. Hurra skal til Oslo på stuide ei lang helg i måneden fra fredag til mandag. DA blir det HELT sikkert TID til en tur innom dette vidunderet av en kafe med bruksbutikk!!! Tusen takk for tipset!

    SvarSlett
  3. Vi hadde en slik kafé her i Bergen da jeg begynte å studere her. Damen som starte den var tidlig ute, for dette var før alle andre havnet på retro-kjøret. Retro het den, og jeg hadde mange fine morgener her med god kaffe og rugbrød med egg til frokost. Møblene skiftet stadig, for de ble jo solgt... Kafeen er dessvere nedlagt nå, og jeg savner den fortsatt.

    SvarSlett
  4. For et herlig sted! :) Minner mye om en kafé vi hadde i nabolaget på Klosteret i Bergen. Den er ikke mer, men det har kommet andre rundt omkring. Alltid morsomt å besøke dem!

    SvarSlett
  5. Hei du! Hvor har du fått den fantastiske vegghengte hylla på kjøkkenet fra? Hilsen Grete

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  7. Der så d bra hyggelig ut. 😃Bor litt for langt unna Oslo til et besøk.

    SvarSlett
  8. I want to thank the blogger very much not only for this post but also for his all previous efforts. ...
    HD Wallpapers

    SvarSlett
  9. Hi, Really great effort. Everyone must read this article. Thanks for sharing.

    ________________
    kristen stewart hot

    SvarSlett