torsdag 24. januar 2013

Huskestue...

En gammel barnestol fra Fretex har bokstavelig talt gjennomgått en extreme makeover. Nå lever den sine glade og svingende dager i stua, som populær hengehuske til Salongspira.
Stolen så opprinnelig slik ut før oppussing...
Understellet ble kappet av og påmontert to dragere som feste til tauet. (En ekstra takk til salongverten for glimrende utførelse av nok et påtvunget snekringsprosjekt!).
Stolen ble malt i gul pastellfarge (kode: S0520-G90Y). Trekuler fra søstrene Grene ble også malt og tredd på en hampsnor.
Å finne noe annet enn kjipt blått plastikktau, skulle vise seg å bli den største utfordringen. Ved et tilfeldig lykketreff kom jeg imidlertid i snakk med selger Arne Tång på Carlsen Fritzøe. Han hadde både lekkert hamptau og tilbød seg F R I V I L L I G å flette tauet, for å lage løkker til oppheng. Snakk om ekstremt bra kundeservice! (Virkelig på plass med litt gratis reklame her nå kjenner jeg).
TAKK, ARNE! :-)
Det krever sin mann og mengder med trening (for ikke å snakke om utallige vannblemmer underveis), for å få dreisen på slik fletting, har jeg nå skjønt...
Salongvertinnen er godt fornøyd med resultatet og det ser det heldigvis ut til at lillefrøkna er også. (Enn så lenge synes hun imidlertid å være mer opptatt av å slikke i seg så mye maling som mulig fra trekulene, - som i første omgang selvfølgelig ble malt med vannmaling..).

OBS, OBS! Til de som ønsker å lage lignende huske; tauene må også festes til håndtakene forran og ryggen i bakkant, for å få tyngdepunktet riktig slik at husken ikke tipper fremover eller bakover. Det er imidlertid ikke avbildet her. 

35 kommentarer:

  1. Så nydelig, og du er så kreativ, flinkis!

    -malla-

    SvarSlett
  2. Tusen takk søta;) kjenner jeg trenger fargeklatter for tiden, og gul er en av mine favoritter. Har faktisk pleid å ha en hvit pute med svarte grener, med den ble plutselig litt "kald" for øyet i denne kulda.

    Men den stua di, er bare så lekker og med den kule svevende lampa.
    Utrolig nydelig, delikat og kjenner jeg får en sånn ro når jeg ser på det bildet;)
    Skjønner at du trekker psykologien inn i interiøret. Vakkert og kjenner en indre ro inne hos deg;)

    Ha en herlig kveld!

    Klem

    SvarSlett
  3. Å så fiin den ble! Skjønne farger!

    Klem

    SvarSlett
  4. Artig vri på barnestol, tenker vesla synes det er mer gøy å sveve enn å sitt i en vanlig stol. Har du tid å begynne på jobb igjen?? Du burde satse på privatpraksis og en liten interiørbutikk med små skatter ved siden av. Har ikke funnet ut når bruktbutikken på Skotfoss er åpen, men jeg sender melding. Gleder meg til neste oppdatering fra Salongen.

    SvarSlett
  5. Fantastisk!! Nå dukket det opp gode barndomsminner her. Jeg hadde en sånn trehuske da jeg var liten. Den hang i åpningen mellom stua og gangen. Hadde ikke så fine trperler på, da. Flott gjenbruk av stol, og for en service på taubutikken. D

    SvarSlett
  6. Dette var en spennende make-over fra barnestol til "inne-i-stua" huske:))! Kjempe fin ble de:). Også likte jeg den gultonen der , samt de fine trekulene du har malt. Du er jammen kreativ (også hjelper det på med sånne menn som kan hjelpe oss, hihi. Min tømrermann har blitt gira på å lage et tv-skap til oss etter jeg viste han et bilde fra NIB så vi får se om det blir noe ut av det etterhvert:). Ha en fin fredag! Klemklem:))

    SvarSlett
  7. Fin, finere enn finest;)) ha en riktig god helg, klem W

    SvarSlett
  8. Heisann, og aller først: Tusen takk for mange hyggelige kommentarer på bloggen min :-) Jeg synes du har funnet et supert navn på bloggen din, og har kost meg med all dynamikk helt fra første blogginnlegg. Legger meg til som følger jeg, så henger jeg med videre også :-) Barnestolgyngen ble forresten helt smashing! Er i tillegg svak for pastellgult, så tommel opp herfra!

    Klem

    SvarSlett
  9. Lekkert!

    Bloggen din er ny for meg, men her kommer jeg tilbake.

    Marie

    SvarSlett
  10. Så herlig stol, og super ide! Skulle gjerne hatt en huske inne, ungene elsker det jo! Nydelig blogg du har, liker stilen din veldig godt!

    SvarSlett
  11. hei Beate
    takk for at du la igjen hilsen hos meg
    slik fant jeg deg og den fine bloggen din
    du er på få minutter havna i bloggrollen min, og jeg er til og med blitt fast følger. :)

    kjekt å se at du følger meg også! :)
    gleder meg til å kikke innom deg på fast basis :)

    ha en fin torsdag
    beste hilsener fra
    Åpent^hus

    SvarSlett
  12. Hei igjen, du er bare så flink til å legge igjen fine ord;)
    Jeg har litt å lære skjønner jeg, og det handler vel litt om tid og prioriteringer.

    Mammapermisjonen forbi ja, litt vedmodig mener jeg å huske. Tida går så altfor fort, og de søte små, blir så fort store og søte. Kjnner jeg titt og ofte savner en liten babis jeg også men men. Jeg er superglad for å to friske og raske barn;)

    Nå er det jo lysere tider i sikte, så da kan du jo være heldig å rekke litt fotosessions i dagslys av og til. Men skla man være realistisk så er dette kanskje ikke førstepri etter en lang dag på jobb.
    Du må virkelig nyte og kose deg den siste tiden i permisjonen din, og gjøre ting DU har lyst til;)

    Når det det gjelder puta inne hos meg, så trenger du ingen sykunnskap kan jeg røpe, det nemlig et kjøpt nett som jeg enkelt og greit har lagt en pute oppe i, vips så har den flere bruksområder;)

    Er som deg jeg også, hadde nemlig store planer om å lære meg å sy både puter og kjoler.
    Men etter et forsøk så ga jeg opp, så her i huset er det mannen (som nylig har blitt kunst og håndverkslærer) som syr, men fruen finner stoff og sier hva han skal gjøre.
    Genialt, når fruen ikke eier tålmodighet på slike sysler. Jeg er nok mer tålmodig når det gjelder mennesker, velger jeg å tro iallefall;)

    Her er jeg hjemme med en syk gutt i dag.
    Nyt dagen, i forhpentligvis sola;)

    Klem malla

    SvarSlett
  13. Utrolig fin stol! Og superfin blogg :)

    SvarSlett
  14. Hei! Så morro å se at NIB-jentene likte din flotte teakbenk/tv-benk:D! Jeg visste at du ville bli VELDIG godt likt:))!! Jeg liker`n super godt:)! Kreativt altså:) Også med hjul! KUlt! Klem fra Iren:))

    SvarSlett
  15. Kjempefin ide - nesten synd jeg ikke har barn i stue-disse-alder lenger (og en stue der det er plass til disse...)

    Kan forøvrig fortelle at vi har funnet "pent" tau på Jula (tror jeg - eller var det Biltema eller Clas Ohlsson? En sånn ganske vanlig manne-butikk i allefall) De har neppe løkke-fletting inkludert i prisen, men det duger jo om man bare skal ha tau :)

    SvarSlett
  16. I LOVE this! What a fantastic creation and so cute too :)

    SvarSlett
  17. Ola querida, vim te fazer uma visitinha...adorei seu Blog.
    Estou com muitas novidades no meu blog.
    Aguardarei sua visitinha.
    www.fazendoarteleriente.blogspot.com
    bjs Leila .•*♥*•.¸¸.•*♥*•.¸¸.•.¸¸.•*♥*•.

    SvarSlett
  18. Hei Beate
    Den husken er jo bare helt herlig! Så gøy med slike prosjekter der en ting skifter bruksområde. Tipper den vil være super-populær i lang tid! Vi hadde en blå huske hengende end fra taket i utestua til gutta og de smilte om kapp med sola der de husket og husket.
    Tusen takk for søt kommentar angående Blog Awards. Som du så trenger jeg ikke krisepsykologi, hi,hi. Da måtte jeg jo nesten løpt til bloggen din som har profesjonen inne.
    Gjesp, begynner å bli litt trøtt men mine tre menn holder koken.
    Glad helg til deg, Beate!
    Klemmer fra Kaspara

    SvarSlett
  19. Oi, så fantastisk kul huskestol, og litt av et pusleprosjekt å få den så fin!

    Fikk akutt lyst på huske i stua nå, gitt.:)

    SvarSlett
  20. Så nydelig huska ble, Beate!!! Blitt et ordentlig arvestykke! Klem fra Mari

    SvarSlett
  21. Hei!
    Så utrolig kreativt! Den var jo råflott! Prøvde å finner mailadressa din, men fant ingen.. har et spørsmål :)

    SvarSlett
  22. Hei Beate!
    Tusen hjertelig takk for koselig kommentar på bloggen min. Åhhh så glad jeg ble!! Og jeg er så glad for at jeg fant bloggen din, elsker stilen din og jeg føler meg allerede inspirert. Denne husker var skikkelig søt. Og så liker jeg så godt lampene dine.
    Ha en riktig fin helg.
    Klem fra Sølvi :-)

    SvarSlett
  23. Hei flinkis!*smile*

    Aller først: Tusen takk for dine goòrd hos meg! Slike fantastiske kommentarer gjør meg hoppende glad skal du vite*smile*

    ..dessuten så synes jeg jo absolutt du har et håndlag innen interiør du også! Blir jo så lekkert hos dere! Stuekroken har jeg jo rost opp i skyene før-og jeg mener fortsatt det samme....bildet du har i headeren av stuekroken har jeg forelsket meg fullstendig i!*hjertebank* *smile*

    ..og for en herlig huskestol! Denne må jeg notere meg bak øret til jeg (forhåpentligvis) får noen små engang i fremtiden..! Knall fin!

    Ønsker deg en flott uke videre!
    Stor klem fra meg

    SvarSlett
  24. What a great idea! I love it. Simple and lovely.

    SvarSlett
  25. tusen takk for hyggelig kommentar inne hos meg:)
    Og da fant jeg jo også deg! for en fantastisk fin blogg, gleder meg til å følge med videre.
    Ha en fin ny uke!
    klem Cathrine

    SvarSlett
  26. Hei , så fin stue du har og gjenbruk av stolen tl huske var kjempelurt! Og den ble så fin. Jeg likte lampen din så veldig at jeg måtte herme :-) (ble definitivt ikke så fin som din - min henger også i taket og henger på feil sted). Skal legge ut bilde nå. Takk for inspirasjon! Fikk ikke lagt meg som følger. Skal forsøke igjen :-) Ha en fin kveld! Mvh Anita

    SvarSlett
  27. Den ble jo bare kjempesøt:)
    fin kveld...
    klem

    SvarSlett
  28. Vilken skön blogg du har:) Undrar om du har bloglovin att följa med?

    Om du gillar inredning kan du kolla in min blogg:)

    Ha en kanondag

    LOVE Maria från inredningsvis.se

    SvarSlett
  29. Heisan Beate
    Bare innom for å si at jeg håper alt er bra med deg. Det ble med ett så stille her, men det er vel kanskje oppstarting av jobb igjen som krever sin kvinne.
    Ønsker deg en fin ny uke!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  30. Hei Beate!
    Så fint å finne bloggen din:)
    Mye fint å se på her inne, eyecandy;)
    Liker måten du skriver på, humoristisk og samtidig litt personlig.
    Ville bare legge igjen en hilsen her, håper du får tid til nye morsomme sprell snart i en travel hverdag:)
    Kommer til å følge deg fremover i din dynamiske salong.
    Ha en fin uke videre Beate:)

    Vennlig hilsen Celine



    SvarSlett
  31. Så fin og morsom denne var!! Super ide! :D

    SvarSlett
  32. Kjempefin!!! Så flink du er! Og takk for herlig kommentar på bloggen min :-)

    SvarSlett